Kies je voor Italië of Frankrijk. Veel mensen hebben wel een beeld bij veerdiensten naar Corsica. Maar mijn ervaring is dat deze vaak heel beperkt is, dat ze het vaak van ‘horen zeggen’ hebben. Want als iemand een overtocht naar Corsica heeft gemaakt en dat is gelukt, dan meld je dat weer door. En voorbeeldje is dat veel mensen denken dat je alleen vanuit Italië over kan varen naar Corsica. Sterker nog, ze hebben het vaak alleen over de haven van Livorno. Maar Frankrijk is ook een mooie optie!
Prijs van de overtocht
Vaak is de prijs van de overtocht zelf de meest gehoorde motivatie om voor die overtocht te kiezen. En dan komt Livorno vaak als goedkoopste uit de bus, vooral als je met een aanhanger gaat. Immers dan betaal je 2x de lengte en met name hoogte van het vervoermiddel. Maar er is meer, de dag kan ook cruciaal zijn. Dinsdag en donderdag zijn vaak goedkoper. Maar de goedkoopste wil niet altijd de handigste oplossing te zijn. Zelf vinden wij het fijn en belangrijk om de haven waar wij voor kiezen op de heenreis een haven is waar we gemakkelijk naar het inscheepterrein kunnen komen en als we te vroeg zijn, dat we dan op een gezellige manier kunnen wachten. Wat dat laatste betreft zijn havens als Marseille, Genua en Livorno nou niet direct vriendelijk, zodra je er in bent, kom je er niet meer uit. (ga er dus niet te vroeg in, max een uur van te voren)
Te vroeg
Ben je te vroeg – en dat wil je graag, want dan heb je weinig in de file gestaan – dan moet je ergens “wachten”. Toulon (Frankrijk) heeft naast het inscheepterrein een boulevard met een regulier parkeerterrein. Helaas kunnen hier geen caravans op staan. Savona (Italië) heeft op een km van het inscheepterrein een groot parkeerterrein ook geschikt voor hoge campers en caravans. Dan loop je in 2 minuten naar het strand…. Kijk dat is fijn wachten en voor ons een reden om voor de heenweg altijd naar deze 2 havens te kijken. (Op de terug weg maakt het ons niet uit, de rijdt de boot af, de haven uit , de Nederlanders achterna, totdat je weer in Nederland bent). (meer over de havens vind je hier)
Route terug via Italië of Frankrijk
De afstand Genua/Savona of Toulon/Marseille scheelt niet zo veel gemeten vanuit Utrecht (rond de 1200 km). Livorno is duidelijk verder zo’n 1350km vanuit Utrecht. Maar niet alleen de lengte in km is belangrijk. Wat dacht je van tolkosten. Of de risico’s op files. Als je via Italië wilt overvaren ga je over het algemeen via Zwitserland. Dan heb je een vignet nodig. Maar heb je die eenmaal, dan heb je hem dus ook voor de terugweg. (Echter het is niet nodig om er se via de zelfde landenroute terug te gaan natuurlijk.) Soms heb je al een vignet omdat je naar de wintersport bent geweest of een andere reden. Maar Zwitserland heeft wel 2 grenzen, waar soms veel file staat! En natuurlijk de 17km lange Gotthardtunnel, waar zeker in de zomer ook file staat! Dat kan dus een overweging zijn om via Frankrijk over te gaan varen, misschien duurder, maar wel comfortabeler, vinden wij.
Tol heffingen
Je betaalt tol op de Franse autosnelwegen. Ga je via de N-wegen dan heb je daar geen last van, maar dan gaat het een stuk langzamer. Ook in Italië betaal je nog wat tol, niet zoveel als in Frankrijk. Een overweging om te kiezen voor Frankrijk of Italië
Een overzichtje van 2018:
Tol: gewone auto zonder aanhanger | |
Metz – Marseille | 56 |
Metz – Nice | 74 |
Metz – Toulon | 65 |
Como – Milaan – Savona | 19 |
Como – Milaan – Genua | 16 |
Como – Milaan – Bologna- Livorno | 35 |
Tolvignet Zwitserland | 39 |
Kortom, laat je niet vertellen dat je via Italië MOET, of dat er maar een haven is. Meer tips vind je op de pagina: Tips vóór het boeken van de boot en meer tips over Corsica vind je hier op Corsica-Info.