Hoe laat moet je in de haven zijn?
Door de maatschappijen wordt gevraagd om zo’n 1,5 uur tot 2 uur van te voren aanwezig te zijn als je met de auto komt. Dat doen ze om de parkeerterreinen goed in te kunnen delen. Vervolgens moet ook de boot optimaal ingeladen worden. Passagiers te voet hoeven niet eerder dan een half uur tot een uur van te voren aanwezig te zijn. Mocht je toch wat later zijn, geen paniek hoor ! Je kunt best wel mee als je gereserveerd hebt, mits je voor de afvaarttijd er bent, want de boot wacht niet , ook al heb je gereserveerd. Hieronder meer tips voor na het boeken.
Tips havens en ferries:
- Nog steeds dezelfde vertrektijd ?
Het is menig keer gebeurd dat de vertrektijd later in het jaar werd veranderd. Een enkele keer zelfs de haven of veerdienst. Moby Lines en Corsica Ferries helpen elkaar weleens om hun boten wat economischer te laten varen of te helpen als een boot pech heeft. Kijk voor vertrek of de tijden en havens nog dezelfde zijn. Je krijgt namelijk niet altijd bericht! Daarentegen, sturen de maatschappijen tegenwoordig wel vaak een SMS dat je gereserveerde boot nog steeds beschikbaar is. Klinkt misschien dramatisch en het gebeurt niet vaak, maar het zal je maar gebeuren. - De haven
Havens zijn vaak hectisch. Er zijn veel zoekenden, maar ook de mensen die haast hebben. Alles rijdt en toetert door elkaar. Hoe kleiner de haven des te gemakkelijk, zoals Savona en Toulon. Volg bordjes Port en Embargo of die van de veerbootmaatschappij. Zorg dat je mailticket bij de hand hebt. Raak vooral niet in paniek en rijdt rustig. Zijn er 3 banen rijdt dan op de middelste baan, dan kun je nog alle kanten op. Ga niet te vroeg de haven in, je kunt vaak nergens heen en moet dan terug: dus 1,5 tot 1 uur van te voren. Zie ook voor de havens hier! - Tas bij de hand!
Je tas met spullen voor op de boot kun je het beste voordat je de haven in rijdt klaarhebben en grijpklaar. Soms heb je geen tijd meer om die (in) te pakken. Je mag vaak niet meer terug naar de auto. Daarnaast moet je je auto soms zo dicht tegen een andere auto aanzetten, dat je nauwelijks je deur nog open krijgt. Heb je een hut gereserveerd, dan zijn de bedden opgemaakt en liggen er handdoeken en zeep voor je klaar. Verder is het van belang dat je onthoudt op welk dek je auto staat, sommige boten hebben wel 4 dekken met auto’s! - Drinken en Eten
Veerboten zijn grote boten! Meerdere dekken voor de auto’s en dan nog dekken waar zich restaurants bevinden en natuurlijk de hutten. Je kunt er van alles kopen en er zijn vaak meerdere restaurants. Je kunt ook heel goed zelf drinken en wat te eten meenemen. Je kunt dat zowel binnen als buiten opeten. Er zijn diverse zitgelegenheden waar je gezellig met elkaar kunt zitten en eten/drinken. - De hut
Heb je een hut gereserveerd omdat je daar graag wil slapen, dan is natuurlijk de vraag: hoe zit dat met de sleutel. Dat hangt een beetje af van de maatschappij waarmee je vaart en dan soms ook nog van de boot (die zijn namelijk niet allemaal hetzelfde, sterker nog: die zijn allemaal verschillend). Bij het inchecken op het parkeerterrein krijg je vaak zwart-op-wit je hutnummer. Veel boten werken met een sleutelkaart, andere weer met een cijfercode of met een ‘echte’ sleutel. Deze is dan verkrijgbaar bij een purser die in de betreffende gang loopt of bij de receptie. Soms zit de sleutelkaart in het slot en kan je er zo in. Veel boten hebben meerdere dekken met hutten. Tijdens het inschepen lopen er veel pursers rond aan wie je wat kan vragen. - Slapen op de boot
Er zijn diverse cabines of hutten. zowel 2, 3 of 4 persoons: gewoon of luxe, met raam (extern/hublot) of zonder raam (intern). Grote voordeel behalve dat je kunt slapen is dat je beschikking over eigen douche en toilet! Ook zijn er slaapstoelen. Je hoeft geen hut te reserveren: je mag ook op een gewone stoel in slaap vallen. Sommige nemen zelfs een matrasje en slaapzak mee die ze ergens op de grond in een hoekje leggen. Dat laatste heb ik niet altijd gezien. Ik weet dus niet of dat altijd mag. - Meten van de auto
Als het goed is heb je de juiste maten van je auto (en eventuele caravan/aanhanger) opgegeven: dus met eventuele trekhaak. Ook heb je vast gedacht aan de dakdragers en eventueel de bagagedakkoffer bovenop! De fietsen mogen ook niet uitsteken, soms moet je die er zelfs afhalen. En ja, niet vaak, maar ze meten af en toe op en dan moet je alsnog bijbetalen en dat is dus te voorkomen. Let op: fabrieksmaten van je caravan kloppen niet altijd: toevallig een dakraam of zonnepaneel gemonteerd? Je wilt natuurlijk niet dat je zonder op Corsica aankomt!
- Caravan
Als de caravan permanent stroom trekt, dan is het handig om de stekker er op het haventerrein uit te trekken. Veel elektriciteitvretende zaken als een koelkast kunnen er voor zorgen dat je uren later met een lege accu staat. Het laatste wat je wilt is van de boot “afgeduwd” worden omdat de accu geen puf meer had! Voor campers en auto’s met een koelkastje op stroom geldt – dat indien zij stroom afnemen van de “rijd-accu” dat het slim is om de koelkast dan maar op uit te zetten! Met andere woorden je kunt niet ergens even een stekker in pluggen! En je mag ook niet in je caravan/camper slapen. - De file vermijden
Als je aankomt op het eiland is het vaak een drukte van belang. Soms meerdere veerboten die nagenoeg tegelijk binnenlopen en leeglopen. Dat geeft op de smalle wegen vanuit de haven: files. Dus wellicht handig om dan juist de andere kant op te gaan dan waar al die anderen heen gaan. Eerst een lekkere kop koffie oid drinken en dan een uurtje later beginnen aan een weg zonder files. - Zie ook onze blog “De veerboot op“. Daar vind je nog wat meer tips na het boeken.
- En nog meer tips na het boeken vind je op deze algemene Corsica website of in het reisboek Beleef Corsica