Boeken?
Tips vóór het boeken bij het zoeken en deze website helpt je daarbij. Lees de tips en bepaal welke dingen je belangrijk vindt. Boek dan een van de veerdiensten tot dat je moet betalen. Dan weet je wat een oversteek kost. Probeer het daarna eens op een andere dag of met een andere maatschappij. Over het algemeen weet je – vaak al een paar clicken eerder – meer dan genoeg!
Tip op voorhand: Boek 2x een enkele reis! De keuze is reuze en het wordt er niet duurder op. Met de ene maatschappij heen varen vanuit haven x naar haven y, met de andere varen vanuit haven z naar weer terug naar haven u.
Tips vóór het boeken veerdiensten
Waar let je op als je gaat reserveren? 6 uitgangspunten: de route, de afstand op water, de aankomst en vertrektijd, nachtboot/dagboot, formaat auto en natuurlijk de prijzen van de tickets.
1. De route
Er zijn twee hoofdroutes vanuit Nederland en/of België:
- Via Frankrijk (met tol) naar de Franse havens Marseille, Toulon of Nice
- Via Zwitserland/Italië naar Savona, Genua of Livorno Vignet in Zwitserland, Gotthardtunnel, beetje tol in Italië)
Afstanden van Utrecht naar: Frankrijk: Toulon 1260 km, Nice 1353 km, Marseille 1200 km
Afstanden van Utrecht naar: Italië: Savona 1242 km, Genua 1185 km, Livorno 1420 km
2. De afstand over water
Sommige mensen willen graag zo kort mogelijk op het water zijn. Dan is Livorno/Piombino natuurlijk de beste optie. Maar je ziet hier boven dat je dan wel extra moet rijden. Marseille is de grootste afstand.
3. Aan- en vertrektijd
Kan je als de boot ‘s morgens om 7.30 uur vertrekt om 6.30 in de haven zijn? Veerbootmaatschappijen vragen vaak of je anderhalf uur tot 2 uur van te voren aanwezig kan zijn. Bovendien heb je ook nog wat “oponthoudtijd” nodig. En als je aankomt op het eiland, kun je dan nog wel op tijd naar je accommodatie/camping? Ga er maar van uit dat je ongeveer een half uur nodig hebt om van de boot af te komen. En soms heeft de boot ook vertraging. Datzelfde geldt dus ook voor de terugweg. De wegen op Corsica zijn over het algemeen goed te berijden, maar er zijn nauwelijks snelwegen. Dus om 21.30 aankomen is over het algemeen niet handig, tenzij je de weg weet natuurlijk.
4. De nachtboot of de dagboot
De nachtboot heeft zo zijn voordelen. Lekker slapen terwijl je vaart, natuurlijk wel even op het dek blijven kijken als de veerboot wegvaart. Slapen in een hut die je dan direct kan reserveren. Er zijn hutten met raam (extern) en zonder raam (intern) . Een raam wordt ook wel patrijspoort of hublot genoemd. Deze zijn privé, zodat je direct ook je eigen sanitair hebt. Ook zijn er hutten speciaal voor huisdieren.
Een dagboot kan ook leuk zijn: vooral het wegvaren en het aankomen. Maar ook kan lekker lezen op een ligstoel heerlijk zijn op een van dekken. Kijkuit voor verbranden!
In Livorno heb je dagboten waar je ’s avond al op mag. : NAUTEL. Je kunt dan in een hut slapen terwijl het schip nog aan de kant ligt. Geen gedoe om ’s morgens vroeg in de haven te zijn.
“Camping on board bij” geldt voor zo ver mij bekend niet op veerdiensten naar Corsica. Dus je moet echt je auto, caravan of camper uit.
5. De prijzen van de tickets
Naar mate het seizoen vordert komen er steeds meer schepen in de vaart. En ook andere routes. Het kan veel geld schelen om eens naar een andere dag te kijken. Dinsdagen en donderdagen zijn vaak goedkoper. Het is ook niet zo dat elke dienst dus zijn vaste prijs heeft. Boten die vol lopen met reserveringen worden vaak duurder, terwijl op minder courante tijden of bij boten die niet vol willen lopen en nog weleens een fikse korting kan worden gegeven. Toch geldt over het algemeen: het wordt meestal duurder in de loop van het seizoen en niet goedkoper. Daarom is reserveren ook verstandig. Sommige boten zijn trouwens vol en als dat nu net de boot is die jij had bedacht…..
6. Breedte en lengte, maar vooral hoogte auto en eventuele aanhanger
Tips vóór het boeken: het opgeven van de juiste maten kan een hoop stress wegnemen! Als je in de haven komt en het blijkt niet te kloppen heb je een probleem. Hieronder een overzichtsplaatje:
Vergeet dus de dissel niet, of je zonnepaneel op je caravan, of je fiets achterop de camper! Er wordt echt gecheckt. Er zijn mensen die je kunnen vertellen dat ze niet meer meekonden, omdat ze de verkeerde maat hadden opgegeven en dat is echt geen verzinsel!!
En nu boeken dan maar!
Of kijk nog even bij de voorbeeldberekeningen.
Dus de tips goed gelezen, wat vind je belangrijk: doe dan een proefboeking.
Corsica Ferries en Moby/Tirrenia hebben Nederlandstalige pagina’s.
Erg duur? Kijk eens op een andere dag of bij een andere maatschappij! Of bekijk de aanbiedingen bij deze mediators:
Als je gaat boeken, wil je dat dan doen via een van de links op deze pagina? Hiermee help je het onderhoud van de site te bekostigen. Dank je wel.
Tips vóór het boeken:
Overzicht voor een keuze uit honderden afvaarten:
- Nachtboot of dagboot
- Welke vertrekhaven of maakt het je niet uit.
- Welke aankomsthaven of maakt het je niet uit
- Via Frankrijk (Tol) of via Zwitserland (Vignet/Gotthardtunnel/Tol)
- Vertrektijden haalbaar Zwitserland (Vignet/Gotthardtunnel/Tol)
- Aankomsttijd na de overtocht logisch?
- Auto met of zonder aanhanger/caravan
- Dag van de oversteek belangrijk? In het weekend is vaak veel duurder.
- Tijdsduur van overtocht belangrijk, kan variëren van 4 – 15 uur?
- Ga je op de bonnefooi? Oriënteer je wel!.
- Goede lengte, hoogte en breedte opgeven.
Op de bonnefooi, is dat mogelijk?
Er zijn boten die helemaal vol staan of in ieder geval het grote “vrachtwagendek” met auto’s, vrachtwagens, bussen, caravans en campers….. Met name hogere voertuigen zoals campers en caravans doen er goed aan te reserveren. Menig campertje moest aan de kant blijven. En ja in het voor- en naseizoen ook! Want dan varen er minder schepen. En als dan de bemanningen van Corsica Linea of de La Merdionale staken, dan moeten die vrachtwagens met de andere maatschappijen mee. (gele hesjes!)
……maar het kan wel op de bonnefooi. Als je het niet uitmaakt :
- hoe laat je vertrekt op het vaste land
- hoe laat je op het eiland aankomt
- of je een langzame of snelle boot hebt
- een dagboot /nachtboot of hebt
- de hoofdprijs betaalt, kans dat je minder betaalt op de bonnefooi is kleiner.
- dat je soms niet mee kan en weer terug moet.
Tja, dan hoef je niet te reserveren…..
En dan nu boeken, bijvoorbeeld via Direct ferries Vul je gegevens hieronder in, toch krijg je gegevens van meerdere veerdiensten rond die tijd. Je kunt daarna altijd de criteria wijzigen.